Utifrån boken "The Digital Backlash and the Paradoxes of Disconnection" diskuteras framväxten av en digital backlash i Norden. Seminariet tar upp digital frånkoppling i skol- och utbildningskontext, men också andra aspekter av hur digitaliseringen påverkat våra vardagsliv, arbetsliv och hälsa.
Utifrån boken The Digital Backlash and the Paradoxes of Disconnection diskuteras framväxten av en digital backlash i Norden. Inom skola och utbildning har diskursen på senaste tiden tydligt förändrats: från att under det senaste decenniet fokuserat på hyperdigitalisering, till att man nu ställer sig frågan om digitalisering av skolan har gått för långt? Med utgångspunkt i t.ex. nya rekommendationer för begränsad skärmtid i olika ålder och återinföring av fysiska böcker, tar seminariet upp digital frånkoppling i skol- och utbildningskontext. Dessutom belyses andra aspekter av hur digitaliseringen påverkat vardagsliv, arbetsliv och hälsa.
Varifrån kommer den nya digitala backlashen och vem driver den med vilka intressen? Hur ser den digitala vardagen ut för föräldrar med barn i skolåldern? Går det ens att begränsa skärmtid? Och vem är det som gynnas ekonomiskt av digitaliserings- och avdigitaliseringshypen? Hur relaterar den digitala backlashen i skolan till en bredare trend av digital frånkoppling?
Deltagare:
Moderator: Johannes Bjerling, vetenskaplig redaktör på Nordicom.
Inledning: Stine Lomborg, professor i media- och kommunikationsvetenskap vid Köpenhamns universitet och Anne Kaun, professor i media- och kommunikationsvetenskap vid Södertörns högskola (två av redaktörerna till boken The Digital Backlash and the Paradoxes of Disconnection).
Presentationer:
Ingrid Forsler, universitetslektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Södertörns högskola, och författare till kapitlet ”Detoxing the brain: Understanding digital backlash in the context of the media effects tradition”.
Lucas Cone, universitetslektor vid institutionen för kommunikation vid Köpenhamns universitet, och författare till kapitlet ”A day in the (datafied) life: Digital education platforms, commercial infrastructures, and the (im)possibilities of disconnection”.
Kristina Alexanderson, Project Manager på Internetstiftelsen, ansvarig för Internetstiftelsens skolsatsningar och en av landets ledande experter på arbetet med digital kompetens i skolan. Kristina kommer att dela insikter från två delrapporter av internetstiftelsens årliga rapport "Svenskarna och internet" – med fokus på barn, föräldrar och lärare. Delrapporterna lanseras i december 2024 och syftar till att ge en bredare förståelse för barns närvaro på internet.
Anders Jensen som arbetar på Malmö stads IT- och digitaliseringsavdelning och är del av Malmö stads digitaliseringsgrupp kommer att ge respons på presentationerna.
Läs och ladda ner boken The Digital Backlash and the Paradoxes of Disconnection gratis här: https://www.nordicom.gu.se/sv/publikationer/digital-backlash-and-paradoxes-disconnection
Goto 10 är en arena där individer och organisationer kan dela kunskap, idéer och perspektiv. Detta event speglar arrangörens åsikter och delas inte nödvändigtvis av oss på Goto 10 och Internetstiftelsen. På Goto 10 får idéer och kunskap testas, diskuteras och utvecklas så länge de följer våra riktlinjer.